Okręgowa Komisja Kwalifikacyjna jest organem okręgowej izby inżynierów budownictwa. Kadencja OKK trwa 4 lata. Zadania Komisji Kwalifikacyjnej:
- prowadzi postępowania kwalifikacyjne w sprawach nadawania:
– uprawnień budowlanych,
– tytułu rzeczoznawcy budowlanego, - powołuje zespoły egzaminacyjne w celu przeprowadzenia kwalifikacji i egzaminów dla kandydatów ubiegających się o uprawnienia budowlane. Liczba zespołów egzaminacyjnych zależy od bieżących potrzeb,
- na podstawie postępowania kwalifikacyjnego oraz wyników egzaminów wydaje decyzje o nadaniu uprawnień budowlanych dla osób wymienionych w pkt 1 tiret pierwszy i przesyła je do okręgowej rady izby oraz do centralnego rejestru prowadzonego przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, o którym mowa w art. 88a ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy – Prawo budowlane,
- prowadzi rejestr osób, którym nadała uprawnienia budowlane,
- dokonuje co najmniej raz w roku analizy przeprowadzanych postępowań kwalifikacyjnych,
- sporządza opinie dla okręgowego sądu dyscyplinarnego i okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej w sprawach z zakresu odpowiedzialności dyscyplinarnej i zawodowej członków okręgowej izby inżynierów budownictwa,
- składa sprawozdania ze swojej działalności okręgowemu zjazdowi izby i Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej,
- wyjaśnia wątpliwości co do treści uprawnień budowlanych.